[email protected]

Bättre självförtroende?

2009-03-15 23:23:54
När vi ändå pratar om självförtroende så tänkte jag faktiskt komma med några tips på saker man kan göra för att få bättre självförtroende. Hur bra som helst, right? :)


♥ Att sätta lappar på spegeln eller brevid spegeln kan faktiskt funka. Givetvis är det inte så enkelt att om du bara läser det någon gång då och då, så har du skaffat dig ett bra självförtroende. Nej det gäller att läsa det och säga det högt till sig själv (inte bara inombords alltså) några gånger om dagen, det gör ingenting om du skrattar åt det, det är snarare ännu bättre om du gör det. På lappen kan det stå till exempel : "jag är bra" eller "jag accepterar mig själv och mina brister" osv..

♥ Överdriv och "fejka" ditt självförtroende. Låtsas vara t.ex. självupptagen och självgod, du kan vara hur oseriös som helst! Om du har tur så kan det leda till att du faktiskt börjar inse och blir seriös eller så kan det övergå till en riktig "må-bra-känsla".

♥ Skaffa dig en "jag är bra"-bok (eller en "jag är bra"-lista) och skriv ner allting som du är bra på, vad som är bra med dig, vad du skulle kunna göra bättre osv.  Varje gång du känner att ditt självförtroende är svagt så är det bara att kolla i boken/listan.

♥ Vid tillfällen då du upplever en motgång, tänk ut hur du skulle kunna göra för att undvika denna motgång. Då vet du tills nästa gång vad du ska göra för att undvika det, plus att du härigenom lär dig att tänka kreativt och positivt. (Du har överlevt en motgång tidigare och du vet att du kommer att klara det igen)

♥ Du är bra som du är! Fokusera på det som är bra med dig, som du är bra på (osv..) och istället för att bestraffa dig för dina svaga sidor, acceptera dem och se dem som en utgångspunkt för att utvecklas. Kom ihåg, ingen är perfekt!

Kommentarer
Johanna

superbra tips måste jag säga! jag ska testa :)

2009-03-15 23:40:21
URL: http://j0hanna.blog,se
Anonym

I bloggen pågår nu en tävling där du kan vinna en cupcake goodiebag, den avslutas på onsdag och samma dag drar jag igång en ny tävling där du kan vinna något fint till håret, intressant?

2009-03-15 23:50:00
URL: http://annaelisabethlinde.blogg.se/
Axel

Haha, det där Fejka funkar faktiskt! jag överdriver hela tiden och jag har aldrig tänkt på att jag har så dåligt självförtroende ") Superbra sagt evve! :D

2009-03-16 00:55:59
Anonym

hej cutie =) ville bara önska en bra start på veckan & glöm inte min tävling =) kram

2009-03-16 06:46:03
URL: http://annaelisabethlinde.blogg.se/
malin

Hah, nja inte direkt ! :P

2009-03-16 07:11:18
URL: http://malinmalinmalins.blogg.se/
cassandra

Superbra tips :D

2009-03-16 17:06:27
jonna

jag tror man ska skaffa sig någon hobby, eller bli bra på något. Då får man bättre självförtroende.

2009-03-16 17:23:33
URL: http://konk.webblogg.se/
FEBB

bra lista! måste säga att dina videobloggar är väldigt roiga också!

2009-03-17 01:27:29
URL: http://febb.blogg.se/
Kommentera inlägget här:



‹ Namn
‹ E-post
‹ URL


Kom ihåg mig?
RSS 2.0