[email protected]

Sminktips

2009-01-04 18:11:52
Idag så tänkte jag inte tipsa om något speciellt utan mer  allmänt.

Innan man sminkar sig så bör man börja med att tvätta rent ansiktet och efteråt bör man återfukta ansiktet, spelar inte så stor roll vad för ansiktskräm/hudkräm man använder, men bara så att ansiktet får fukt. Detta är självklart inget måste, men det kan vara bra om du ska använda foundation då det ger ett finare resultat att fukta huden innan.

Det första jag gör efter det är att böja min ögonfransar och sedan ta mascara. Jag böjer mina fransar innan jag tar mascara för att minska risken att skada dem, tappa dem eller liknande.

Man kan ju självklart välja i vilken ordning man vill sminka sig i men jag tycker det är smartast att börja med mascara, för risken att man får mascara utanför är ganska stor, i alla fall när det gäller mig.. Så i mitt fall hade det varit osmart att börja med t.ex foundation för när jag sedan ska jag ta mascara råkar jag få lite utanför och då vill jag såklart ta bort det. Men när jag torkar bort mascaran så följer foundationen också med och det leder till att jag får ta foundation igen. Så för att spara både tid, energi och smink så väljer jag att börja med mascaran.




Foundation

 När det gäller fundation så är det viktigaste att välja en färg som har samma hudton som din egen men finns inte det så välj hellre en ljusare foundation än mörkare. En för mörk foundation gör att du ser översminkad och onaturlig ut och du får även en såkallad fjortislinje (fjortisarna jublar) och det är inte snyggt. Foundation används för att jämna ut huden/färgen och endast täcka lite. Det finns olika foundation med olika täckgrader men tänk ändå på att en foundation inte är till för att täcka allt för mycket,  så om du har finnar eller mörka ringar under ögonen bör du använda en concealer eller ett coverstick innan du börjar med foundationen.

Puder/solpuder

Puder används för att göra huden matt och mindre glansig och inte för att täcka som vissa tror. Ett puder behöver inte ha exakt samma hudton som din egen hud, utan det kan vara lite ljusare eller lite mörkare men bara inte alldels för stor skillnad. Det finns också solpuder och det är till för att ge lite mer färg och göra att du ser brunare ut, men det ska ändå inte vara alldeles för mörkt då det kan göra att du ser smutsig ut.











Kommentarer
Catarina Bjerén

Tack detsamma! ;) Kul med lite sminktips!

2009-01-04 18:39:32
URL: http://catarina.devote.se
hah

haha vissa är ju oranga

2009-01-05 15:17:01
Axel

Mary Kay Wohoo (A)

2009-01-05 15:24:57
ida

men, om man tar foundation/puder innan man tar mascara blir det inte lika kladdigt om man råkar få lite mascara utanför, och då kan man ju bara tvätta bort och lägga på ett litet lager till?

2009-01-05 19:39:59
Kommentera inlägget här:



‹ Namn
‹ E-post
‹ URL


Kom ihåg mig?
RSS 2.0