[email protected]

Sömntips!

2009-01-04 21:28:57
Jag har själv sömnproblem och jag antar att jag inte är ensam om det precis.. Jag har vänt på dygnen som jag alltid lyckas göra när det är lov men idag gick jag upp ganska tidigt så jag antar att jag inte kommer somna alltför sent, och sen ska jag upp tidigt imorgon också så snart har jag väl vänt tillbaka det som det ska! :)

När det är skola eller jag ska upp tidigt (då jag behöver lägga mig tidig alltså) så brukar jag alltid lyssna på avslappningsskiva innan jag ska sova. Jag har lånat två skivor på biblioteket, och jag har lånat dem nu i några månader. Och dem funkar faktiskt, oftast i alla fall. Men det gäller bara att vara avslappnad, och så måste kan kunna koppla bort alla sina tankar. Som igår då låg jag och tänkte på en massa grejer i 1½ timme innan jag kunde somna, hur jobbigt som helst.  Men dem här skivorna är faktiskt bra och så länge man inte tänker på massa annat som jag lyckas med ibland, så är dem jättebra. Så det är ett bra tips om man inte kan sova!

Andra tips är :
Släpp tankarna! - Ligger du och tänker på massa saker kommer du inte kunna somna. Om du inte kan släppa tankarna kan du testa att skriva ner alla dina tankar på ett papper.
Drick rätt. - Drick varm mjölk eller koffeinfritt te innan du lägger dig. Drick inte något som innehåller koffein eller alkohol timmarna innan du ska sova!
Ha rätt belysning. - Ha en mysig belysning en stund innan du ska sova, då blir både din kropp och dina ögon avslappnade, när du väl ska sova sedan släcker du.
Lägg dig inte hungrig. - Om du ligger och är hungrig så ligger du och tänker på det vilket gör att du inte kan sova. Det är ju inte skönt att vara hungrig liksom, men tänk också på att inte lägga dig för mätt heller.
Bra sovmiljö. - Se till så att du ligger skönt, det är jätteviktigt. Hitta en bra "position" som du tycker att du kan sova i så du inte ligger och vrider och vänder på dig. Rummet ska även vara svalt, mörkt och tyst för att du ska kunna sova bäst.
Regelbundna tider. - Lägg dig och gå upp ungefär samma tid varje dag, för då skapar kroppen en rutin som kroppen vänjer sig vid. Detta kan vara svårt men man kan i alla fall försöka att gå upp vid samma tid varje dag, för då tränar du din "inre klocka" så att du somnar ungefär samma tid varje kväll (detta gäller även på helger!).


Kommentarer
Madeleine

o va bra å veta. ja har sömnproblem också, men fick nåra sömntabletter av en läkare, å de funkar också. men tar dom inte alls ofta även fast de står på att de inte kan ge några bivärkningar. men jag gillar inte ta tabletter, gäller även vanliga huvudvärkstabletter. Tycker bara det känns lite scary.. men tack för tippsen Lillie :D

2009-01-04 22:34:10
Emma

mjo de där med sömnsvårigheter känner man igen

2009-01-04 23:13:07
URL: http://emmaaoi.blogg.se/
victor

Åhh, vad söt du e(A)

2009-01-04 23:21:40
golfpuck

sjuukt braa tips ju! :). fast dom hjälper inte för mig, men iofs så tar jag sömnhjälpande piller. Men bra tips och förjävligt bra blogg förövrigt!:D

2009-01-04 23:24:16
URL: http://goolfpuck.blogg.se/
Linn

bra tipps! själv poppar jag sömnpiller när jag har svårt att sova!

sköt om dig, kram!

2009-01-04 23:27:17
URL: http://linnmelinder.blogg.se/
Ellie

Bra tips :)

Har nästan provat allt nu på senaste tiden. Somnar nästan kl 4 varje kväll :/



kram

2009-01-05 13:07:25
URL: http://EllieFant.blogspot.com
Alex

Man ska ju inte äta när man ska sova förfan, matsmältningen sätter igång och då somnar man aldrig för kroppen är i full gång. Ps. Värdelös blogg.

2009-01-07 01:40:13
Adam

Vart bor du ? :)

2009-01-07 14:13:25
Kommentera inlägget här:



‹ Namn
‹ E-post
‹ URL


Kom ihåg mig?
RSS 2.0