[email protected]

Vilka är vi att döma?

2009-01-28 21:47:41
Fördomar har vi allihopa, vare sig vi vet om det eller inte. Även fast man kanske inte vill döma människor så är det väldigt lätt hänt. Så till exempel: bara för att man är blond är man korkad då? Bara för att man har väldigt bra självförtroende, är man egoistisk och bitchig då?

Är inte det helt sjukt vilken syn vi har på människor idag? Jag menar, är det inte fel att döma någon på grund av hur den ser ut? Att man kan ha så starka fördomar mot folk som man inte ens känner, eller inte ens vet någonting om. Folk tänker ju sällan på vad som gömmer sig på insidan, det behöver ju inte alls vara så att någon som har bra självförtroende är bitchig och egoistisk, för egentligen är det ju bara bra att ha ett bra självförtroende, eller hur? Visst det kan gå till överdrift, men man behöver ju inte klanka ner på någon för att den är självsäker och är nöjd med sig själv eller tycker om sig själv? Lika så att alla blondiner är korkade, det behöver ju verkligen inte alls vara så.

(Nu känner jag på mig att jag kommer få massa trevliga kommentar såsom att jag är blond och korkad, och att det är pga av
sånna som mig som det är att folk har fördomar mot blondiner. Men det återstår att se)

Nu tillbaka till ämnet.. Tänk egentligen vad vi går miste om när vi dömer folk för fort, t.ex. alla underbara människor som vi vägrar att lära känna pga en fördom? Vi alla är ju människor, vi är som vi är, det är bara att inse att alla inte kan vara likadana. Eller hur ligger det till egentligen? Måste man vara som alla andra för att bli omtyckt?

Det kan ju handla om vad som helst, bara för att man är emo så skär man sig? Bara för att en tjej ligger med "många" så är hon en hora? Men när det gäller en kille som ligger med "många" så är han en cool player?

Jag klandrar ingen, för vi alla har ju fördomar som sagt. Men när man själv varit med om att folk dömt en, det är då man förstår hur sjukt det egentligen är. Att man kan tro så mycket, som i själva verket kanske inte stämmer alls!



Nu till dagens fråga som lyder:

Om jag ska vara ärlig så är jag faktiskt väldigt fördomsfull, tyvärr. Jag försöker att inte vara det, för jag vill verkligen inte vara det. Det känns ju så otroligt fel, men ändå kan man inte hjälpa att det blir så.. För visst är det lättare att hitta fel hos andra än att erkänna sina egna? Visst är de lättare att döma andras misstag än sina egna?

Kommentarer
maja

jag håller helt med dig!

jag är nog som du, väldigt fördomsfull. men jag skulle inte villa vara det. men det är tyvärr svårt att ändra på, men det skulle vara väldigt bra om alla kunde ändra sig! tänk vilket annorlunda samhälle vi skulle leva i!

2009-01-28 22:32:13
URL: http://maajaw.blogg.se/
Sara.

hej:) nu har jag frågestund på min blogg:) så fråga något du känner för:)

2009-01-28 22:48:31
URL: http://gaddii.blogg.se/
Sandra :)

Jag håller helt klart med dig! :)

Jag tycker att det är så synd att vi har så många fördomar och dömer folk , men oftast gör vi det utefter våra egna erfarenheter av en viss slags människor (såsom invandrare, fjortisar, zigernare mm.) Men om jag ska vara ärlig så har jag inte speciellt mycket fördomar. Visst, någon kanske jag har. men inte speicellt många.

2009-01-28 23:12:28
URL: http://svartvitrutad.blogg.se/
#&#%¤(%&(%%"

woah, vilken fyndig blondinbellawannabeblogg är det du har läst för att få inspiriation till detta, [absolutsåredangjortoverandoveragain] inlägg som för övrigt bara skriker att du måste överbevisa dig för att folk har "felbedömt dig"? host

2009-01-28 23:14:55
ina

visst har vi alla fördommar. men jag tror och hoppas att när jag tänker på mina fördommar och har kunskap om varför jag har det och vetskap om att alla och även jag har dem känns det bättre. jag läser socialt arbete och där pratar vi ofta om detta att vi kommer ha fördommar mot många människor, och detta är för att människan har ett behov av att kategorisera in människor för att enklare kunna förstå dem.

2009-01-28 23:21:06
URL: http://winterbarn.blogg.se/
Sandra :)

sv: jo jag tycker också det.. men samtidigt kanske det är bra att ha dem, för att när man väl träffar någon människa som man har fördomar mot som bevisar motsatsen så kan man släppa lite på just den fördomen. förstår du hur jag menar?

2009-01-28 23:27:21
URL: http://svartvitrutad.blogg.se/
Johanna

Du har så rätt! Bra skrivet :)

2009-01-29 17:06:09
Kommentera inlägget här:



‹ Namn
‹ E-post
‹ URL


Kom ihåg mig?
RSS 2.0